Dávejte si při tvorbě reklamy pozor na tzv. upíří efekt

Podnikání

Je naprostou samozřejmostí, že také reklama je spojena s emocemi stejně jako celý lidský život. Aby tak byla reklama účinnější a zajímavější pro lidi, využívají se k tomu právě emoce. S jejich pomocí se firma snaží působit na city člověka a přesvědčit ho tak k nákupu. Dávejte si však pozor. Příliš mnoho emocí spíše škodí. Projeví se pak tzv. upíří efekt. Co to vlastně znamená?
Znamená to, že si lidé zapamatují reklamu především kvůli humoru či sexuální tematice, bohužel si však přípravek nespojí se značkou či produktem, který reklama propaguje.
změna emocí

Jaké druhy emocí se v reklamě mohou projevovat?

·         Humor – nejčastěji využívaný, přitahuje pozornost, vtip, originalita, nápaditost.
·         Erotika – rozptyluje pozornost od značky, je účinná pouze tehdy, má-li spojitost s výrobky.
·         Vřelost – příjemné pocity jako láska, přátelství, útulnost. Podporuje pozitivní postoj k reklamě, reagují na ně spíše ženy a empatičtí lidé.
·         Strach – upozorňuje na rizika, která může zákazník snížit tím, že si zakoupí výrobek (např. kampaň na očkování proti klíšťové encefalitidě). Typická rizika vzbuzující strach – fyzické, společenské, časové, riziko snížení výkonnosti, finanční riziko, riziko ztráty určité příležitosti.
·         Hudba – snaha zvýšit pozornost, vyvolat příjemnou náladu, pocit uvolnění. Někdy velká spojitost mezi hudbou a reklamou.
·         Drama – spoléhá na emoce, málo na logiku, vtahuje diváka do děje, musí mít vyprávění, zápletku a postavy.
·         Barvy – přitahují pozornost, slouží k identifikaci, vyvolávají emoce, umožňují snadnější vnímání, každá barva je spojována s něčím jiným.
V reklamě se objevuje většinou někdo, kdo potenciálním zákazníkům produkt nabízí nebo doporučuje. Je to tedy osoba podporující tvrzení ve prospěch zadavatele reklamy. Většinou je pak produkt s touto osobností nebo s tímto doporučovatelem spojován.
ručník na hlavě
O koho se konkrétně může jednat?
·         Odborníci (mají dostatek zkušeností k hodnocení produktu),
·         Slavné osobnosti (známé díky publicitě),
·         Tzv. Voice-over (vypůjčení známého hlasu),
·         Laičtí doporučovatelé (neznámí lidé, kteří v reklamách vystupují),
·         Animované reklamní postavičky,
·         Zvířata.

Dávejte si při tvorbě reklamy pozor na tzv. upíří efekt
1.5 (30%)2